Microsoft Teams alkalmazásban folyik a munka. Ez a csoport elérése.
Ott az osztályanyagban találsz a témához anyagot.
04.26-30.
kedd: Nagy C-atomszámú karbonsavak
csütörtök: Egyéb karbonsavak
04.19-23.
kedd: Összefoglaló feladatok
csütörtök: Kis C-atomszámú karbonsavak
04.12-16.
kedd, csütörtök: Poliszacharidok jellemzői, példák biológiai jelentősége, előfordulás a természetben.
03.29-04.09.
kedd: Diszacharidok
csütörtök: ismétlés, gyakorlás
A heti tananyag: 2020.05.08.- 05.12. Elektrolízis tk. 97-103.
A témakör feldolgozásában segít az online óra, a Teams-ben található ppt és a tankönyvetek.
Aki még valamelyik témát nem küldte el, kérem, pótolja! Legutolsó határidő: június 8.
Bodrogi Judit ( bodrogi.judit@nlg.httpf.hu )
A heti tananyag: 2020.05.02.- 05.05.Redoxireakciók. Oxidációs szám. tk. 90-94.
Galvánelemek tk. 104-112.
A témakör feldolgozásában segít az online óra, a Teams-ben található ppt és a tankönyvetek.
Aki még valamelyik témát nem küldte el, kérem, pótolja! Legutolsó határidő: június 8.
Bodrogi Judit ( bodrogi.judit@nlg.httpf.hu )
A heti tananyag: 2020.05.25- 05.29 .
Kedves Diákok! Következő témánk: Összefoglalás
A Foszfor és vegyületeiről elkészített vázlatot, és az Összefoglalás reakcióegyenleteit egy levélben küldjétek el. Határidő június 8.
Füzetbe: Írjátok fel a tanult savak (sósav, kénessav, kénsav, salétromossav, salétromsav és foszforsav) reakcióinak nátrium-hidroxiddal, kalcium-hidroxiddal, alumínium-hidroxiddal és ammóniával való reakcióegyenleteit, valamint írjátok alá a keletkezett sók neveit! (Összesen 6x4 reakcióegyenlet!)
bodrogi.judit@nlg.httpf.hu Jó munkát: Bodrogi Judit
A heti tananyag: 2020.05.18- 05. 22.
Kedves Diákok! Következő témánk: A foszfor és vegyületei Tk. 154-157.
Az elkészített vázlatot majd a következő, Összefoglalás feladataival küldjétek el!
Ajánlom megnézni: Foszfor: https://www.nkp.hu/tankonyv/kemia_8/lecke_03_005
Kísérletek videón:
Vörös foszfor égése: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=J1FbrXVUBWw
Fehér és vörös foszfor gyulladási hőmérsékletének összehasonlítása: https://www.youtube.com/watch?v=kwqhoYS90MYA foszfor: https://www.youtube.com/watch?v=yCCKxhP7Xso
Az ismeretterjesztő videó a foszfor hétköznapi életünkben betöltött szerepéit villantja fel. Mi a foszfor, mi a foszforeszkálás? Hol fordul elő a természetben és hogyan működik? A válaszokhoz nézd meg a BME-MOME közös produkciót! https://www.youtube.com/watch?v=hqJNh0Ja8kI
Foszfor égése víz alatt: https://www.youtube.com/watch?v=2rfcLnLlgok
Oldott fehérfoszfor öngyulladása: https://www.youtube.com/watch?v=iGaPSCKWg1E
Feladat: Az eddig elkészített anyagok alapján készítsetek önállóan vázlatot a témakörből.
Segít az online óra, a Teams-ben található ppt és a tankönyvetek.
Az elkészített vázlatot majd a következő, összefoglalás feladataival küldjétek el.
Jó munkát! Bodrogi Judit
A heti tananyag: 2020.05.11- 05. 15.
Kedves Diákok! Következő témánk: A salétromossav és a salétromsav Tk. 148-150.
A nitrogén, az ammónia, a salétromossav és a salétromsav témát egy levélben kérem elküldeni, „Beszámoló” jegy lesz. Határidő: május 18.
|
Salétromossav |
Salétromsav |
|
Összegképlet |
|
|
|
Szerkezeti képlet |
|
|
|
A molekula polaritása |
|
|
|
Másodrendű kötés |
|
|
|
1 móljának tömege |
|
|
|
Fizikai tulajdonsága: |
|
|
|
-vízben való oldódása: |
/reakcióegyenlet is/ |
||
Bomlásának reakcióegyenlete |
|
|
|
Kémiai tulajdonságok: -reakciója -NaOH-dal - Ca(OH)2-dal - ammóniával (reakcióegyenletek) |
|
|
|
Reakciója rézzel (r.egy.) |
--------------------- |
|
|
Reakciója ezüsttel (r.egy.) |
---------------------- |
|
|
Ipari előállítása (r.egy.) |
---------------------- |
|
|
|
|
|
|
Felhasználás: |
---------------------- |
|
okostankönyv: https://www.nkp.hu/tankonyv/kemia_8/lecke_03_004
Mit értünk az alábbi fogalmakon?
Választóvíz:………………..
Királyvíz:……………………..
Nitráló elegy:………………
Lőgyapot:……………………
bodrogi.judit@nlg.httpf.hu Jó munkát: Bodrogi Judit
A heti tananyag: 2020.05.04- 05. 08.
Okostankönyv: https://www.nkp.hu/tankonyv/kemia_8/lecke_03_004
Kedves Diákok! Következő témánk: A nitrogén és az ammónia Tk. 148-150.
Az eddig tanultak, a tankönyv, a ppt és az online óra alapján a füzetben töltsd ki az alábbi táblázatot, majd a megbeszélt salétromsav témakörrel együtt küldjétek el a címemre!
|
NITROGÉN |
AMMÓNIA |
Összegképlet |
|
|
Szerkezeti képlet |
|
|
A molekula polaritása |
|
|
Másodrendű kötés |
|
|
1 móljának tömege |
|
|
Fizikai tulajdonsága: szín, szag, halmazállapot, sűrűsége a levegőnél |
|
|
-vízben való oldódása: |
oldódik/nem oldódik |
/reakcióegyenlet is/ |
Előfordulás -elemi állapotban: |
|
------------------------ |
Előfordulás: -kötött állapotban: |
|
|
Kémiai tulajdonságok: -reakciója oxigénnel: (reakcióegyenletek) |
|
|
-reakciója HCl-dal |
------------------------------ |
|
Laboratóriumi előállítása-kísérletek (reakcióegyenletek) |
--------------------------- |
NH4Cl + NaOH = NH3+NaCl+H2O |
Ipari előállítása (reakcióegyenletek) |
|
|
Felhasználás: |
|
|
Jó munkát! Bodrogi Judit
Microsoft Teams alkalmazásban folyik a munka. Ez a csoport elérése.
Ott az osztályanyagban találsz a témához anyagot.
Kedves Diákok! Tananyag: 2020.04.27-04.30.
Következő témánk: Kén-trioxid, kénsav és sói Tk.: 144-146.
A teljes témakört egy levélben küldjétek el, határidő: május 4.
Május 28. kedd: - Kén trioxid (SO3)
- szerkezeti képlete: - /rajzold le!!
- részecskéje: síkháromszög alak, 3 db kettős kov. kötés, trimerek képződnek
- Fizikai tulajdonságai: ……………..
- Reakciója: SO3 + H2O = H2SO4 (kénsav)
- Keletkezése: SO2 magasabb hőmérsékleten katalizátor hatására SO3-dá alakul:
2SO2 + O2 ⇌ 2SO3 - egyensúlyi reakcióknál többször felírtuk!
Kénsav (H2SO4) - Okostankönyv: https://www.nkp.hu/tankonyv/kemia_8/lecke_03_003
- szerkezeti képlete: /rajzold le!!
Fizikai tulajdonságai:
- színtelen, szagtalan, olajszerű folyadék, ρ(H2SO4) ~ 2×ρ(H2O)
- tömény kénsav: erősen nedvszívó (higroszkópos)
- hígítása: erős felmelegedés → kénsavat lassú, állandó kevergetés közben kell vízbe önteni: H2SO4 + 2H2O = SO42- + 2H3O+ - sav-bázis reakció
szulfátion oxóniumion
- kétértékű, erős sav, két lépésben hidrolizál:
- H2SO4 + H2O = H3O+ + HSO4–
- HSO4– + H2O = SO42– + H3O+
Reakciói:
- Zn + H2SO4 = H2 + ZnSO4
- 2NaOH + H2SO4 = Na2SO4 + 2H2O
- Fe + H2SO4 = FeSO4 + H2 (vas(II)-szulfát + hidrogén)
- kénsav sói: szulfátok (pl. gipsz/kalcium-szulfát, réz-gálic/réz(II)-szulfát)
Kísérlet: Kénsav reakciója cukorral: https://www.youtube.com/watch?v=8rLoIboxOXo
Leírás: kisméretű főzőpohárban lévő elporított kristálycukorra öntsünk cc. H2SO4-at.
A cukor megfeketedik, gáz keletkezik, és fekete, lyukacsos massza emelkedik ki. – ttgyak-kísérlet
Magyarázat: a kénsav vízmegkötő tulajdonságú, így a cukorban lévő hidrogén- és oxigénatomokat elvonja és szén keletkezik → ezért fekete
Felfújódás oka: vízgőz, CO2, SO2
Előfordulása: csak vegyületben → szulfátok
Előállítása: iparban: S → SO2 → SO3, SO3 + H2O = H2SO4
Felhasználása: -akkumulátorokban,
-műtrágya, festék, bőr cserzése,
-gyógyszer, robbanóanyagok gyártása
-kőolajtermékek finomítása
Microsoft Teams alkalmazásban folyik a munka. Ez a csoport elérése.
Ott az osztályanyagban találsz a témához anyagot.
A heti tananyag: 2020.04.20- 04. 24.
A teljes témakört egy levélben küldjétek el, határidő április 27.
Kedves Diákok! Következő témánk: Kén-dioxid, kénessav és sói Tk.: 141-143.
Kén-dioxid (SO2) /- erről már eddig is sokat beszéltünk, kísérleteztünk!/
Molekulája: szerkezeti képlete:…………………….
- 2 db kétszeres kovalens kötés, V-alak
- A kötő elektronpárok az oxigének felé tolódnak, poláris kötés, dipólusmolekula
Fizikai tulajdonságai:
- színtelen, szúrós szagú, levegőnél nagyobb sűrűségű, köhögésre ingerlő, mérgező (!) gáz
- vízben jól oldódik → H2SO3
Jellemző reakciói:
- esővízbe való oldódás → savas esők → SO2 + H2O ⇌ H2SO3
- Reakciója: kén-hidrogénnel, oxigénnel, jóddal. - Írd fel a reakcióegyenleteket!
- redukálószer (pl. festékanyagot elszínteleníti)
- Előfordulása: vulkáni gőzök, savas eső
- Előállítása:
- laboratóriumban:
- S + O2 = SO2
- Cu + 2ccH2SO4 = CuSO4 + SO2 + 2H2O
- Na2SO3 + 2HCl = 2NaCl + SO2 + H2O - bemutató órai kísérletek!
- ipari: pirit pörkölésével:……………………..(reakcióegy.)
- ipari tevékenység: fűtőanyagok kéntartalma → elégetésükkor SO2 keletkezik
- laboratóriumban:
- Felhasználása: baktériumölő hatás → hordók kénezése
Elvégeztük az alábbi kísérletet: https://www.youtube.com/watch?v=iLNrDc3854o
1) leírása: Gázfelfogó hengerben desztillált víz felett égettünk kénlapot. Lefedtük a hengert egy üveglappal, majd összeráztuk a tartalmát. A kapott oldatból (H2SO3) egy keveset öntöttünk egy kémcsőbe és cseppentettünk hozzá indikátort (univerzális → vörös).
2) magyarázat: H2SO3 → színtelen, savas kémhatású
Kénessav (H2SO3) - szerkezeti képlete:……………
Kémiai tul.: csak vizes oldatban létezik, bomlékony,
- reakciója vízzel: ……. gyenge, kétértékű sav
- redukáló hatású,
- állás közben:………………………….
- sói a szulfitok, pl: Na2SO3 - nátrium-szulfit
Felhasználása: folteltávolító, tartósítószer
- keletkezése: vulkáni gőzök, savas eső
bodrogi.judit@nlg.httpf.hu Jó munkát: Bodrogi Judit
Microsoft Teams alkalmazásban folyik a munka. Ez a csoport elérése.
Ott az osztálycsoportban találsz a témához anyagot.
A heti tananyag: 2020.04.15- 04. 17.
Olvassátok el a Teams-ben írt levelemet a ppt-vel kapcsolatosan!
A teljes témakört egy levélben küldjétek el, határidő április 20.
Péntek: CÍM: A kén-hidrogén (H2S)
Az eddig tanultak és a tankönyv alapján írj vázlatot!
Előállítása, oldódása vízben: https://www.youtube.com/watch?v=2SFdBXiOSsc
Égése: https://www.youtube.com/watch?v=qYjov_WKymo
Összegképlete, szerkezeti képlete, kötésszög, alak, polaritása, II. rendű kötés:...,
Fizikai tulajdonságai: Szín, szag, halmazállapot, levegőhöz viszonyított sűrűsége:… , ....oldhatósága,..
Reakciója vízzel, oxigénnel, kén-dioxiddal, fémekkel (Mg, Ag), fémionokkal /itt fontos a keletkezett csapadék színe/
Élettani hatása:….
Előfordulása:……
Felhasználása:……
bodrogi.judit@nlg.httpf.hu Jó munkát: Bodrogi Judit
Microsoft Teams alkalmazásban folyik a munka. Ez a csoport elérése.
Ott az osztálycsoportban találsz a témához anyagot.
A heti tananyag: 2020.04.06- 04. 08.
Kedves Diákok! Következő témánk: A kén és a kén-hidrogén Tk. 138-140.
A teljes témakört egy levélben küldjétek el, határidő április 20.
Kedd: A KÉN
(Pótlás: Al és jód reakciója: https://www.youtube.com/watch?v=TkVszvqBOfQ )
Részecskéje
- összegképlete: S8 vagy S
- molekulájában 8 db egyszeres kovalens kötés, atomonként 2 nemkötő e–-pár
- kör/gyűrű alak, polaritása: ………….
Fizikai tulajdonságai
- sárga színű, szagtalan, szilárd, törékeny, kristályos anyag, vízben nem (mivel apoláris mol.) oldódik, toluolban és szén-diszulfidban (CS2) viszont igen
- molekularács (molekulák között gyenge másodrendű kötés, enyhe melegítésre felszakadnak)
- alacsony Op. (119 °C) és Fp. (444,6 °C)
-allotróp módosulatai: kristályos (monoklin, rombos) és amorf kén
A kén olvadása: melegítés hatására: https://www.youtube.com/watch?v=WY1CuwWU2zA
1) világossárga, híg (a kéngyűrűk közötti másodlagos kötés megszűnt)
2) továbbmelegített S: kéngyűrűk kovalens kötései egy helyütt felszakadnak → zegzugos alakú láncok (akadályozzák egymást az elcsúszásban), vörösesbarna, egyre sűrűbb (a kémcsőből ki sem lehet önteni)
3) még tovább hevített S: ismét hígan folyó (a láncok teljesen széttördelődtek), sötét
4) megolvasztott kén vízbe öntve: rugalmas, gumiszerű anyag (amorf: olyan szilárd
anyag, aminek nincs kristályos szerkezete), a kéngőz a víz felületén sárga kristályos
formában kiválik
Reakciói
Zn + S = ZnS (cink-szulfid) — melegíteni kell; utána exoterm (fénytünemény)
https://www.youtube.com/watch?v=pqgcphX01Oo
Fe + S = FeS (vas(II)-szulfid) — || — https://www.youtube.com/watch?v=VvPsNgnxh-M
kén + fémek = szulfidok
S + O2 = SO2 — halványkék láng
Előfordulás
- elemi állapotban: „terméskén” a bányákban, vulkáni kigőzölgések során keletkeznek
- jelentős kéntelepek
- vegyületben: kőolajban, szulfidok, levegő (légszennyezés: SO2, stb.)
Előállítás bányásszák, kőolajfinomítás melléktermékeként
Felhasználás
- kénsavgyártás
- gumigyártás (gumi vulkanizálása: felmelegített kaucsuk + kénpor, hogy rugalmasabbá váljék)
- hordók „kénezése” (SO2 fertőtlenít)
- növényvédő szerek, gyógyszerek, festékek, egyes kozmetikumok előállítása
Ki volt Charles Goodyear? Mi köze a kénhez?
bodrogi.judit@nlg.httpf.hu Jó munkát: Bodrogi Judit
Tananyag, feladat: 2020.03.30 - 04. 08.
Kedves Diákok! Keddenként a 3. órában várlak Benneteket a Teams-ben konzultációra!
Igen sokan szépen leírták és elküldték az előző heti feladatokat. Akik még nem, azok a mostanival együtt küldjék, amint elkészültek vele. Határidő: április 8.
Témánk: A víz és a hidrogén-peroxid. Erről már idáig is sokszor volt szó, sok kísérletet el is végeztünk. Tk: 135-137.
Többen már ebből is sok mindent kijegyzeteltek korábban a tankönyvből, azoknak elég azt kiegészíteni.
Írj a füzetbe vázlatot és küld el lefényképezve!
A víz összegképlete, szerkezeti képlete, kötésszög, alak, polaritása, II. rendű kötés:..., szilárd halmazállapotban a kristályrács típusa:…
Fizikai tulajdonságai:…. sűrűsége:… fagyása:……, nagy felületi feszültségének következményei:…/magyar fizikus neve:…/
Mit jelent az, hogy a víz amfoter?...
A desztillált víz kémhatása:….
A víz katalizálja a …… reakciót.
A Föld vízkészlete:…….
A hidrogén-peroxid / Már végeztünk vele kísérletet – Mi volt az? (Bemutató órán!) /
Összegképlete, szerkezeti képlete, kötésszög, alak, polaritása, II. rendű kötés:...,
Fizikai tulajdonságai:…. sűrűsége:… Op., Fp.?....oldhatósága,..
Jellemző reakciói:……
Felhasználása:……
bodrogi.judit@nlg.httpf.hu Üdvözlettel: Bodrogi Judit
Kedves Diákok! Tananyag: 2020.03.23-27.
Többen szépen leírták és elküldték az előző heti feladatot. Akik még nem, azok a mostanival együtt küldjék, amint elkészültek vele.
Témánk: Az oxigén és az ózon. Erről már idáig is sokszor volt szó, sok kísérletet el is végeztünk. Tk: 132-134.
Többen már sok mindent kijegyzeteltek korábban a tankönyvből, azoknak elég azt kiegészíteni.
Egy kis segítség azoknak, akiknek nehezebben megy az önálló munka: /A képletekben a jobb alsó indexre figyelj oda, itt nem mindig sikerül nekem!/
AZ OXIGÉN (O2)
a) Az oxigénatom stabilizációja
- elemi molekula: O2 vagy ózonmolekula: O3 (14 db delokalizált e‾)
- dipólusmolekula: H2O, …
- O2– ionvegyületben: MgO, …b) Fizikai tulajdonságok
- színtelen, szagtalan, gáz, vízben csak kis mértékben oldódik (halak!)
- c) Reakciók
- az O2 az a gáz, ami az égést táplálja → exoterm folyamatok
- gyors [láng, izzás],
- lassú [rothadás, emésztés, korrózió])
- ionok jönnek létre: 2Mg + O2 = 2MgO → ionos kötés
- molekuláris oxidok: C + O2 = CO2 vagy S + O2 = SO2
- d) Előállítás
- keletkezése a természetben: fotoszintézis során, zöld színtestekben napfény hatására
6CO2 + 6H2O C6H12O6 + 6O2
- ipari: folyékony levegő szakaszos desztillációja
- laboratóriumi:
- vízbontás: 2H2O=2H2 + O2 (ez nem praktikus és drága)
- kálium-permanganát hevítése:
KMnO4 = O2 + …
- hidrogén peoxid katalitikus bomlása (katalizátor: MnO2-barnakőpor)
2H2O2 = 2H2O + O2
(katalizátor: olyan anyag amely meggyorsítja (jelenlétével lehetővé teszi) a kémiai reakciót, anélkül, hogy maga maradandóan megváltoznék
- kimutatása: parázsló gyújtópálca lángra lobban
- e) Előfordulás
- elemi áll. levegőben 21 V/V%
- kötött áll. vízben, kőzetekben (földkéreg tömegének csaknem fele oxigén)
- f) Jelentőség
- égésfolyamatok: légzés, emésztés, hegesztés
- mesterséges levegő eá.
AZ ÓZON (O3)
a) Molekulatulajdonságok
- 14 db delokalizált elektron
- allotróp módosulatok: ugyanazon elem eltérő kristály- vagy molekulaszerk. változatai, pl. O2 és O3
- létrejötte: UV fényre bomlik az ózon: O2 àO + O
O+ O2 àO3
b) Fizikai tulajdonságok
- világoskék, jellegzetes szagú gáz, vízben oldódik
- elnyeli az ultraibolya sugarakat, miközben O-ra és O2-ra bomlik (könnyen)
- c) Előállítás/keletkezés
- kvarclámpa
- fénymásoláskor
- kipufogógázok, nitrogén-oxidok hatására
- több ózon a levegőben → szembántalmak, nehézlégzés, tüdőelégtelenség,…
- d) Előfordulás
- magaslégköri ózon: 25–30 km magasan, 10–25 km vastagon
- alacsonylégköri ózon: szmogban — mérgező
- e) Felhasználás
- fertőtlenítés, fehérítés ← OXIDÁLÓSZER
Kedves Diákok! Feladatok: 2020. 03. 16-20.
Szerencsére éppen még sikerült elvégezni az ammónia szökőkút kísérletet.
Kérdésem, hogy hogyan kellett volna elvégezni a sósavszökőkút-kísérletet!
Miben különbözik a két kísérlet egymástól? Készíts ábrát, és írj részletes leírást a kísérletről! Nagyon sok video van mindkét kísérletről az interneten. Az egyikben én mutatom be a kísérletet.
A tankönyvben a „Fontos halogénvegyületek„ című fejezetet olvasd el! A reakcióegyenleteket írd ki a füzetedbe! A továbbiakban jó lenne, ha a tavalyi ttgyak-on elvégzett kísérleteket felidéznétek, a legfontosabbakat akkor szerencsére már elvégeztük.
A leendő érettségizők vegyék komolyan az otthoni tanulást, de a többieknek is ajánlom.
Küldjetek fényképet a füzetetekről az iskolai címemre. Igyekszem még később további segédanyagot, videót küldeni.
bodrogi.judit@nlg.httpf.hu
Üdvözlettel: Bodrogi Judit